Osaamisen
markkinointi

Oma osaaminen näkyväksi

Työnhaussa päämääränä on erottua myönteisesti muista hakijoista, eli toisin sanoen jäädä rekrytoijan mieleen useiden satojen hakijoiden joukosta. Perinteisessä työnhaussa ansioluettelon sisältö, muotoilun ilmavuus, selkeys ja johdonmukaisuus sekä tyylikkäät tehokeinot riittävät massasta erottumiseen. Ajatuksella kirjoitettu hakemuskirje vahvistaa tätä mielikuvaa, kun taas sosiaalisessa mediassa tärkeimmäksi kriteeriksi nousee löydettävyys. Some tarjoaa helpon ja halvan tavan verkostoitumiseen, mutta se vaatii myös jatkuvaa läsnäoloa ja aktiivisuutta.

PLE (Personal Learning Environment)

Oman osaamisen voi tehdä näkyväksi kokoamalla henkilökohtaisen oppimisympäristön. PLE rakentuu yleensä erilaisten verkkopalvelujen avulla sisältäen esimerkiksi oppimistehtäviä, opinnäytetyöprosessin, verkostot, harrastukset, suositukset, video-cv:n ja työhistorian. PLE:n avulla voi brändätä itsensä myös eri somepalveluihin linkittämällä sen esimerkiksi LinkedIn-profiiliin tai muihin somekanaviin.

Lisätietoa linkeistä:

Oma tila – henkilökohtainen oppimisympäristö (PLE)
PLE (kokoamisohje)

Itsensä brändäys

Itsensä brändäys

Osaamisen sanoittamisen ja julkiseksi tekemisen jälkeen oma osaaminen on kyettävä myös myymään työmarkkinoille. Henkilöbrändi on työkalu oman osaamisen markkinointiin. Henkilö, jolla on toimiva brändi, pystyy tehokkaasti markkinoimaan ja myymään omaa osaamistaan. Itsensä brändääminen toimii samaan tapaan kuin palvelujen konseptointi, kaupallistaminen ja tuotteistaminen. Jokainen meistä on henkilöbrändi – halusimme sitä tai emme.

Lisätietoa linkeistä:

Miten rakennat itsellesi henkilöbrändin?
Henkilöbrändin merkitys asiantuntijatehtäviin haettaessa

Hyvässä työhakemuksessa on juoni ja juju

Kun laadit työhakemusta, sinun on tärkeää muistaa kaksi asiaa: juoni ja juju. Juoni kertoo hakijan osaamisesta suhteessa työpaikkailmoitukseen. Se kertoo omat vahvuutesi ja työhistoriasi onnistumiset suhteessa haettavaan paikkaan. Kiinnitä huomiota siihen, että asiat ovat loogisessa järjestyksessä. Juju puolestaan on se jokin, joka erottaa sinut muista hakijoista. Jos haet vaikkapa leipomoon, miksipä et toimittaisi hakemusta paikan päälle kera tuoreiden leipomusten? Tai, jos haet luovalle alalle, voit hyvin tehdä astetta persoonallisemman visuaalisen hakemuksen. Persoonasi saa näkyä!

Videohakemus

Videoitu työhakemus voi olla kauhistus, mutta huolellisella valmistautumisella siitä selviää kunnialla, vaikkei aiempaa kokemusta olisikaan. Tärkeintä on, että olet oma itsesi!  Lue ensin kysymykset ja ohjeet huolella läpi ja mieti sen jälkeen hetki, mitä vastaat. Videoitu työhakemus ei saa olla liian pitkä. Alustava luonnostelutyö auttaa tässäkin. Liian lyhyt videovastaus ei kerro tarpeeksi, kun taas sopivan mittainen vastaus kertoo, että hakijalla on taito tiivistää sanomansa.

Mikäli haluat tehdä oman rekrytointivideon, hyödynnä esimerkiksi työhaastatteluvinkkejä ja Työhaastattelun viisi yleisintä kysymystä -linkkiä videosi sisällön luomiseen. Myös selkeästi kerrottu, lyhyt ja ytimekäs hissipuhe sopii sellaisenaan sosiaaliseen mediaan.

Kamera käy !

Millainen on hyvä videohakemus
Nämä viisi vinkkiä vievät jatkoon videohaastattelussa

Visuaalisempi
työhakemus

Hissipuhe

Hissipuhe eli pitsaus on osaamisen myyntiä ja markkinointia. Työpaikkaa metsästävän pitää tiivistää kilpailuvalttinsa kahteen minuuttiin. Oma osaaminen, kokemus, persoona ja hyödyllisyys paketoidaan ja tarjotaan hopealautasella parasta osaajaa etsivälle työnantajalle. Työnhaku on myyntiä.

Lisätietoa linkistä:

Tiivistä itsesi kahteen minuuttiin

Näyttävä ansioluettelo eli cv

Omien työnhaun verkkosivujen toteuttaminen on tehty todella helpoksi; pienellä vaivannäöllä voit luoda itsellesi täysin omaleimaisen ja varmasti muista erottuvan ansioluettelon. Sinun ei siis tarvitse osata koodata yhtään! Jos et tiedä, mistä aloittaa, hakukoneen avulla voit etsiä eri verkkopalveluista muiden käyttäjien ansioluetteloita, joista saat inspiraatiota ja ideoita.

Apua ideointiin:

10 palvelua, joiden avulla teet itsellesi näyttävän ansioluettelon

Osaamismerkit

Digitaaliset osaamismerkit (Open Badget) on uusi tapa tehdä osaamistaan näkyväksi verkossa. Niiden avulla voi osoittaa erityisosaamistaan ja ammatillista suuntautumistaan. Osaamismerkin voi liittää esimerkiksi PLE:hen, portfolioonsa tai jakaa merkkinsä sosiaalisen median palveluissa, kuten LinkedInissä, Facebookissa, Twitterissä tai Google+:ssa.

Osaamismerkki on sähköinen todistus, jonka voi myöntää eri tahot, kuten esimerkiksi oppilaitokset, yhteisöt ja työnantajat. Myös itseopiskeltavista verkkokursseista voi saada osaamismerkkejä. Kyseessä on Mozillan ja sen tukeman laajan kehittäjäyhteisön luoma avoin standardi, jossa merkkiin yhdistyy siihen vaadittua osaamista kuvaava metadata.

Merkittävää lisätietoa:

Ole sinäkin merkkihenkilö
Open Badget -osaamismerkit ja Open Badget Passport