Työnhaun kanavat

Hyödynnä tehokkaasti sähköisiä työkaluja

Nykypäivän työnteko on usein silppua ja sälää; samaa voidaan sanoa myös työnhausta. Työnhaun välineitä ja väyliä on valtavasti ja erilaiset rekrytointipalvelut lisääntyvät koko ajan. Joskus yritykset laittavat avoimet työpaikkansa hakuun ainoastaan omille verkkosivuilleen tai sosiaalisen median kanaviinsa, joten niitä kannattaa seurata aktiivisesti. Verkostoitumisesta saa myös vertaisapua työnhaun yksinäisyyteen. Somen työnhakuryhmissä keskustelujen ja työnhakuvinkkien jakamisen lisäksi harjoitellaan vaikkapa työhaastattelutilanteita varten.

Piilotyöstä unelmien työ

Piilotyöpaikkojen etsiminen vaatii paljon, mutta antaa sitäkin enemmän. Palkintona ahkerasta etsinnästä voi olla unelmien työpaikka. Mutta, miten lähteä liikkeelle?

Työnhaku on hyvin pitkälle myyntityötä: ensin on itse uskottava myytävään tuotteeseen, ennen kuin sen pystyy myymään eteenpäin. Myös se, miten motivoitunut olet osaamistasi myymään, ratkaisee. Paras osoitus aktiivisuudesta ja motivoituneisuudesta on, että työnhakija on itse omatoimisesti ottanut yhteyttä yritykseen joko soittamalla ja/tai aktiivisesti eri kanavien kautta verkostoitumalla.

Parhaat piilotyöpaikat ovat pienissä ja keskisuurissa yrityksissä. Tulostietoja tarkastelemalla voi päätellä, mitkä yritykset ovat kasvuvaiheessa. Piilotyönhaussa etuna on se, että kilpailu on paljon pienempää, ja näin ollen työhaussa onnistumisen mahdollisuus kasvaa. Toki on olemassa yrityksiä, joiden rekrytointikäytäntöjä on mahdoton ohittaa, ja se on hyvä ottaa huomioon. Tällaisia yrityksiä ovat usein suuret ja kansainväliset yritykset.

Kymmenen askelta
piilotyöpaikan hakuun
  • 1.

    Kartoita vahvuutesi ja osaamisesi. Mieti, mihin työhön omilla taidoillasi sopisit?

  • 2.

    Laadi hakupaperisi nykyaikaisiksi. Tuotteista osaamisesi myytävään pakettiin.

  • 3.

    Etsi kasvuyritykset ja omaan profiiliisi sopivat yritykset. Mihin sinä haluaisit töihin?

  • 4.

    Perehdy sinua kiinnostavien yritysten toimintaan ja tietoihin.

  • 5.

    Motivoidu työhakuun ja mieti myyntipolkusi kuntoon.

  • 6.

    Soita rekrytoinnista vastaavalle, pidä hissipuhe ja sovi tapaaminen. Yhteydenotto voi tapahtua myös esimerkiksi LinkedInissä keskustellen; kanavalla ei ole väliä.

  • 7.

    Lähetä kyseiselle yritykselle erikseen kohdennettu videotyöhakemus tai CV ja hakemus parin päivän sisällä ensikontaktista.

  • 8.

    Valmistaudu tapaamiseen ja tuo esille, miksi sinä olisit kyseiselle yritykselle tarpeellinen. Muista hyötynäkökulma.

  • 9.

    Ota yhteyttä tapaamisen jälkeen. Tuo esiin uusi näkökulma siihen, miksi juuri sinä olisi paras kyseiseen työhön.

  • 10.

    Pidä itsesi aktiivisena ja verkot vesillä.

Erilaiset työnhakupalvelut

Internetissä on paljon erilaisia työnvälityspalveluita, joista voi etsiä työpaikkoja ja joihin voi jättää omat työnhakutietonsa. Verkkohakulomakkeiden täyttämisessä on syytä olla yhtä huolellinen kuin työnhaun asiakirjoja täytettäessä. Vaikka monet ajattelevat, että verkkolomaketta täytettäessä pitää olla lyhytsanaisempi kuin muuten, tämä ei pidä paikkaansa. Ainoastaan lomakekenttiin mahtuva merkkimäärä saattaa asettaa rajoituksia kenttiin kirjoitettavien tietojen pituudelle. Joten teethän verkkolomakkeen myyntipolusta myös johdonmukaisen.

Työnhakukanavat ja palvelut

Mitkä kanavat?
LinkedIn, Facebook, Twitter

Sosiaalinen media työnhaussa

Suomessa rekrytoidaan nykyään ihmisiä jopa Tinderin kautta, mutta LinkedIn on yleisin rekrytointikanava sosiaalisen median palveluista. Pidä siis silmäsi auki somessa, sillä koskaan ei tiedä, missä seuraava työpaikkasi on. Työpaikkoja ei siis enää tarvitse välttämättä aktiivisesti etsiä itse, vaan niitä saattaa löytyä esimerkiksi omasta Facebookin uutisvirrasta. Ihmiset verkostoituvat koko ajan enenevässä määrin sosiaalisessa mediassa, ja verkostojen suosittelurooli rekrytoinnissa korostuu entisestään. Muista myös itse olla aktiivinen.

Tsekkaa linkki:

Julkinen työnhaku on tehokas tapa mielenkiinnon herättämiseen

LinkedInissä on monta ominaisuutta, joita niin rekrytoija kuin työnhakija voivat hyödyntää. Henkilöprofiililla on itseisarvo: löydettävyys. Kun laadit vielä laajennetun, ansioluetteloa muistuttavan henkilöprofiilin, jossa korostat osaamistasi, kerrot selkeästi elämäntilanteesi, muistat tuoda yhteystietosi näkyville, ja verkostoidut alasi ihmisten (ja ehkä jonkun tutun rekrytoijan) kanssa, saatat hyvinkin tulla löydetyksi. Suorahakuja tehdään LinkedInissä paljon, eivätkä kyseessä ole vain johdon haut. Tuottamalla kiinnostavaa, osaamiseesi liittyvää sisältöä tilapäivitysten, artikkelien ja ryhmäkeskustelujen muodossa tai kommentoimalla asiallisesti muiden tuotoksia, kasvaa tunnettuutesi sekä henkilöbrändisi, ja tulet helpommin huomatuksi. Liity myös toimiala-, alumni-, osaamis- sekä yleisimpiin ammattiryhmiin. Ryhmissä on usein myös muuta työnhakua tukevaa keskustelua ja neuvontaa.

Linkedin tehokäyttöön:

Nämä asiat rekrytoija haluaa nähdä LinkedIn-profiilissasi
LinkedIn

Facebook on noussut vahvasti Linkedinin rinnalle rekrytointikanavana, sillä työnantajat ilmoittavat työpaikoista nykyään juuri Facebook-mainonnalla, Facebook Työpaikat -osiossa tai sivustolle syntyneiden verkostojesi kautta. Kysele verkostoiltasi työpaikoista, pyydä jakamaan suosituksia tai mahdollista LinkedIn-profiiliasi. Sillä pelkkä yrityksestä tykkääminen ei takaa, että saat esimerkiksi rekrytointi-ilmoituksen uutisvirtaasi.

Naamakirja tietoutta:

Facebook Työpaikat -osio rantautumassa vihdoin Suomeen
Kuinka hyödyntää Facebookia työnhaussa?
Facebook

Twitter on työnantajan kannalta tehokas, sillä se tuottaa eniten lukukertoja työpaikkailmoitukselle. Työnhakijan kannalta oleellisinta on kävijöiden houkuttelu sivuillaan alan linkkejä ja omia juttuja jakamalla. Twitter on paras kanava henkilöbrändin rakentamiseen. Pitää vain muistaa, että viestien elinikä on lyhyt. Näin ollen, jos haluaa tulla löydetyksi, sisällön tuotannon on oltava jatkuvaa. Työpaikkailmoituksia löytyy hakusanoilla: #rekry, #rekrytointi, #duunit, #työpaikat. Kannattaa tarkistaa myös sanayhdistelmä: #jobs #finland, ja paikkakunnan mukaan esimerkiksi: #jobs #lahti.

Twitteristä töitä:

Twitter-aktiivisuudella töihin
Twitter

 

Työhaastattelu

Työhaastattelun tarkoitus on selvittää kuinka hyvin hakija soveltuu avoinna olevaan tehtävään. Haastattelija haluaakin saada sinusta mahdollisimman paljon irti, jotta hän voi tehdä päätöksen siitä, oletko sopiva henkilö täyttämään avoimen työpaikan.

Työhaastatteluvinkit

Ennen haastattelua on hyvä käydä läpi tyypillisiä työpaikkahaastattelukysymyksiä ja varautua myös niistä vaikeimpiin. Muista, että valmiita mallivastauksia ei ole. Voit kuitenkin valmistautua tunnistamalla omat vahvuutesi ja luomalla niistä tarinan. Hyvä työntekijä kertoo osaamisestaan ja persoonastaan havainnollistavien esimerkkien avulla. Ole siis konkreettinen. Onnistumiset ja aikaansaamiset, eli hakijan hyödyt, jäävät rekrytoijan mieleen. Kriittisin paikka on työhaastattelun alku – millaisen ensivaikutelman onnistut luomaan. Hymyile, katso silmiin ja kättele jämäkästi. Kuuntele ja vastaa kysymyksiin selkeästi. Ole vakuuttava.

Työhaastatteluvinkit
- 5 yleisintä kysymystä
  • 1.

    Kerro itsestäsi?
    Rekrytoija punnitsee kykyäsi tiivistää oma ammattiosaamisesi persoonallisella ja kypsällä tavalla. On siis tärkeää, että osaa peilata omia vahvimpia osaamisalueitaan haettavan työtehtävän suhteen. Mikä on se hyöty, jonka haluat työnantajan kuulevan?

  • 2.

    Miksi haet juuri tätä tehtävää?
    Vetovoimatekijöitä kannattaa pohtia jo etukäteen. Mikä asia työpaikkailmoituksessa sai liekin syttymään? Mikä juuri tässä organisaatiossa kiehtoo sinua?

  • 3.

    Miksi juuri sinä olisit sopivin tähän tehtävään?
    Kaikki työntekijät ovat lähtökohtaisesti ahkeria ja luotettavia. Mitä sellaisia vahvuuksia sinulla on, jotka erottavat sinut muista? Muista myös luoda positiivinen lupaus tulevasta: aion, tulen tai vaikkapa saavutan. Älä ole turhan vaatimaton. Työnhakeminen on aina myyntiä!

  • 4.

    Millaisia odotuksia sinulla on, jos tulet valituksi?
    Tässä kohtaa punnitaan motiiveja sekä etukäteen työhön ja organisaatioon tutustumista. Myös hakijan tärkeimmät kehityskohteet kiinnostavat. Jos et itse keksi kehityskohteita, niin jututa vaikka ystäviäsi tai entisiä työkavereitasi ja pyydä palautetta.

  • 5.

    Missä näen itseni 5 vuoden päästä?
    Peilaa taas vastausta suhteessa organisaatioon, johon olet hakemassa. Miltä yritys näyttää viiden vuoden päästä? Hakeeko se kasvua, tähtääkö se ulkomaille? Millaisia osaamisia sinulla on suhteessa yrityksen tavoitteisiin? Myös omat uran kehitystoiveet on hyvä huomioida.